FAQ | Ofte stillede spørgsmål

Få svar på dine spørgsmål med NyKapitals FAQ-side. Find information om erhvervskonti, betalingsløsninger, lån og meget mere. Vi er her for at hjælpe dig.

I hvilke lande er NyKapital tilgængelig?

NyKapitals platform er tilgængelig for virksomheder i Danmark, hele EU og Storbritannien. Via vores platform kan virksomheder i disse regioner få adgang til vores regulerede partnere, der leverer innovative betalingsløsninger og erhvervskonti, der er skræddersyet til at støtte og styrke deres forretning.

Hvordan kan jeg registrere mig hos NyKapital?

For at registrere dig hos NyKapital, følg disse trin:

Besøg vores hjemmeside: Gå til www.nykapital.dk.

Klik på 'Opret Konto': Find knappen 'Opret Konto' øverst på siden.

Udfyld registreringsformularen: Indtast dine personlige og virksomhedsoplysninger.

Bekræft din e-mailadresse: Tjek din indbakke og følg linket for at bekræfte.

NyKapital-konto: Din NyKapital-konto vil blive oprettet.

Ansøgning om Betalingskonto: Du fortsætter derefter med en separat ansøgning om betalingskonto, som håndteres af vores regulerede partner B4B Payments. B4B Payments vil indsamle den nødvendige fortrolige information direkte fra dig.

Behandling af ansøgning: Ansøgningen behandles, og du vil modtage et svar inden for 2 til 4 uger. Yderligere information kan blive anmodet om.

Hvad er id-bekræftelse?

Proces for ID-verifikation

ID-verifikation er afgørende for at sikre, at dine oplysninger er korrekte og sikre. Denne proces håndteres af vores regulerede partnere:

B4B Payments: Hvis du ansøger om konto-, betalings- og korttjenester, vil B4B Payments gennemføre ID-verifikationen. Du vil blive bedt om at gennemføre en live videooptagelse af dit ID, hvor både forsiden og bagsiden af dokumentet vises.

Når ID-verifikationen er afsluttet, vil din ansøgning blive behandlet i overensstemmelse hermed.

Hvordan fuldfører jeg ID-verifikationen?

ID-verifikationen håndteres af vores partnere, afhængigt af hvilken tjeneste du ansøger om:

B4B Payments: Udfører en automatisk ID-kontrol for betalingstjenester.

iDenfy: Håndterer den automatiske ID-verifikationsproces for andre tjenester.

For at starte ID-verifikationen skal du følge disse trin:

1. Forbered dine dokumenter: Vælg dit statsborgerskab og bekræft hvilken type ID-dokument, du vil bruge. Sørg for, at dit dokument er klart.
2. Upload dit ID: Tag billeder af dit pas eller nationale ID, og sørg for, at begge sider er med.
3. Gennemfør processen: Indsend billederne. Hvis du er EU-borger, kan du bruge et nationalt ID eller pas; ikke-EU-borgere skal bruge et pas med en MRZ-kode.

Hvor er en erhvervskonto tilgængelig?

NyKapital giver adgang til erhvervskonti via sine partnere. Disse konti er i øjeblikket tilgængelige for virksomheder, der er registreret og har en fysisk tilstedeværelse i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og Storbritannien.

Hvad kan jeg gøre, hvis mit land ikke er understøttet endnu?

Vi tilføjer din ansøgning til vores prioriterede venteliste og giver dig besked, så snart vores tjenester bliver tilgængelige i dit land.

Hvilke dokumenter vores partner kræver for at åbne en erhvervskonto?

Dokumenter, der er nødvendige for at åbne en erhvervskonto:

1. Online udfyldt ansøgningsskema og juridisk enhedsspørgeskema.

2. Klar scannet kopi af høj kvalitet af virksomhedsejerens pas. For borgere eller    bosiddende i EU eller EØS kan en scannet kopi af ID'et (for- og bagside) også accepteres.

3. Adressedokumentation: En regning fra en forsyningsvirksomhed udstedt inden for de sidste 90 dage før indsendelse af ansøgningsskemaet, en bankreference eller kontoudtog oversat til engelsk eller litauisk.
Bevis for virksomhed (uddrag af virksomhedsregister, partnerskabsaftale, stiftelsesregister eller lignende).
Register over UBO'er (ultimative ejere).
Vedtægter.
ID-verifikation for alle personer nævnt i ansøgningsskemaet, som ikke er markeret som autoriserede repræsentanter.
Adressedokumentation for LEQ-underskriver.
Dokumentation for formuekilde.
Ejerskabsstrukturdiagram.

4. Støttedokumenter relateret til kunder/leverandører (fakturaer, kontrakter, kontraktudkast).

5. Dokumenter, der giver oplysninger om den oprindelige finansieringskilde. Hvis den første overførsel er foretaget fra en bank, kræves et kontoudtog. Hvis den første overførsel er foretaget fra en partner, er det nødvendigt med en faktura eller en kontrakt.

6. Det er vigtigt at præcisere, at onboarding-processen, herunder indsamling af dokumentation, håndteres af NyKapitals regulerede og licenserede partnere B4B Payments. NyKapital indsamler ikke selv disse dokumenter direkte.

Hvad er kravene til reelle ejere og direktører i en virksomhed?

For at åbne en dansk erhvervskonto hos NyKapital er det nødvendigt at verificere oplysningerne fra de direktører og primære aktionærer, der er tilknyttet din virksomhed. Dette krav stemmer overens med "Know Your Customer" (KYC) reguleringsproceduren, som sikrer, at virksomheder kan autentificere deres kunders identitet.

Du vil blive bedt om at give oplysninger om personer, der ejer mere end 25 % af de samlede aktier i din virksomhed. Disse aktionærer og direktører skal fremlægge et højkvalitetsfoto af et officielt identifikationsdokument, som er gyldigt på tidspunktet for onboarding-processen.

Du har mulighed for at invitere dem til selvstændigt at indsende deres ID-bekræftelse eller uploade de nødvendige dokumenter på deres vegne. Vær opmærksom på, at der kan blive anmodet om yderligere dokumenter som en del af processen.

Hvilke kontomuligheder er tilgængelige?

Vi tilbyder en primær hovedkonto i DKK, EUR, USD eller GBP, som inkluderer et dansk registrerings- og kontonummer (for DKK-konti), samt et IBAN og BIC-kode, specielt designet til SEPA-betalinger. Derudover er det muligt at foretage internationale overførsler i forskellige valutaer ved hjælp af et fælles IBAN.Bemærk venligst, at disse konti leveres af B4B Payments eller andre regulerede og licenserede partnere gennem NyKapital-platformen.

Kan jeg administrere min konto, der er tilgængelig via NyKapitals digitale platform, direkte fra min smartphone?

Ja! Du kan nemt få adgang til og administrere din erhvervskonto via NyKapitals dedikerede mobil-app, tilgængelig for både iOS- og Android-enheder. For at downloade appen, besøg venligst følgende link:  APP

Hvor kan jeg finde mit Reg.- og konto nr. eller IBAN?

Du kan finde dine kontooplysninger, inklusive IBAN, ved at følge disse trin:

NyKapitals hjemmeside (nykapital.dk), klik på log på

→ Log ind på din NK-konto med dit brugernavn og password. Indtast derefter den kode, du modtager via SMS eller Google Authenticator
 
→ Naviger til hovedemenuen (hjem)

→ Vælg den specifikke konto, som du har brug for oplysningerne til

→ Klik på knappen "Detaljer".

→ Naviger til afsnittet "Historik for Udtog"

→ Derefter klik "Generer erklæring".

→ Der vil herefter automatisk blive downloadet et kontoudtog, som vil vise alle dine kontooplysninger.

NyKapital app → Log ind på din NyKapital-konto → Gå til fanen Hjem→ Vælg den relevante konto, som du har brug for oplysningerne til → Klip på knappen "Detaljer" → Naviger til afsnittet "Historik for Udtog" → Derefter klik "Generer erklæring" → Der vil herefter automatisk blive downloadet et kontoudtog, som vil vise alle dine kontooplysninger.

Hvilke oplysninger skal jeg give for at modtage indgående overførsler til min konto, der er tilgængelig via NyKapitals digitale platform?

For at modtage penge til din konto skal du give betaleren dine kontooplysninger.

Du kan blot oplyse:

Dansk Reg.- og kontonummer
IBAN- og BIC-kode


Hvis betaleren også har NyKapital-konto, kan du bare oplyse telefonnummer, e-mail eller brugernavn.

Hvordan kan jeg genaktivere min lukkede konto?

Desværre er der ingen mulighed for at genaktivere en konto, der er blevet lukket.

Hvis du ønsker at bruge vores tjenester igen, bedes du ansøge igen ved at indsende en ansøgningsformular til privat eller erhvervs konto.

Jeg foretog en overførsel til en forkert konto. Hvad skal jeg gøre?

Hvis du har foretaget en overførsel til et forkert IBAN, skal du straks underrette vores kundeservice på bede tarte en tilbagekaldelse af betaling.

Bemærk venligst, at hvis overførslen allerede er krediteret til modtagerens konto, vil vores partner B4B Payments ikke være i stand til at tilbageføre transaktionen. I dette tilfælde vil vi råde dig til at kontakte modtageren direkte og bede om returnering.

Hvordan kan jeg foretage en overførsel til en anden NyKapital-konto?

For at foretage en intern overførsel skal du kun bruge kontonummer, e-mail, telefon nr. eller brugernavn på modtageren.

Vælg betalingstypen "Intern overførsel" på ”Hjem”, indtast oplysningerne, og systemet vil automatisk søge i databasen. Efter at have valgt modtageren, vil du blive bedt om at indtaste transaktionsbeløbet og bekræfte betalingen. Overførslen vil blive udført øjeblikkeligt.

Hvordan kan jeg bestille et forudbetalt kort?

Du kan gøre det direkte fra NyKapital-appen:
Vælg afsnittet Kort, tryk på knappen 'Bestil nyt kort' og fuldfør din ordre.

Aktivering af Mastercard og ændring af koden.

Når du modtager dit kort, skal du aktivere det ved at bruge kortet med den kode, du finder i din NyKapital-app under "kort".

Dette betyder, at du skal bruge kortet i en terminal eller en hæveautomat (ATM).

Hvordan skifter jeg koden på mit Master Pre-Paid kort?
Svar: Efter det første brug af kortet, kan du ændre koden på samme sted i NyKapital-appen under "kort".

Bemærk: Hvis du vælger at ændre koden inden du bruger chippen med koden i en butik, skal du aktivere kortet i en hæveautomat (ATM).

Når dette er gjort, vil kortet være aktivt til trådløs og kontaktløs betaling med den kode, du har angivet i NyKapital-appen.

Kan jeg få et kort uden at åbne en konto hos NyKapital?

Desværre er denne mulighed ikke tilgængelig. For at få et kort skal du åbne en konto hos NyKapital.

Hvor mange kort kan jeg få med min erhvervskonto?

STARTER PLAN: Op til 1 fysisk og 1 virtual Mastercard firmakort

BUSINESS PLAN: Op til 3 fysisk og 3 virtual Mastercard firmakort

ENTERPRISE PLAN: 6 fysisk og 6 virtual Mastercard firmakort

Hvornår bliver mit kort leveret?

Efter afgivelse af ordren sendes kortet normalt indenfor de næste 1-2 hverdage.

Almindelig postforsendelse tager 5-14 dage afhængigt af destinationsland.

Ekspreslevering til EU-landene og Storbritannien bør ikke tage længere end 3 hverdage.

Ekspreslevering til andre lande bør tage op til 5 hverdage

I hvilke valutaer er erhvervskortene tilgængelige?

Når du bestiller kortet, kan du vælge imellem:
DKK, EUR, USD eller GBP.

Hvordan kan jeg aktivere mit kort?

Du kan gøre det direkte fra kortindstillingerne på ”Hjem”. Du skal derefter fortsætte med at fylde din kortsaldo op.,

Alle kortfunktioner vil blive aktiveret, så snart du foretager din første transaktion i en pengeautomat eller en POS.

Undlad venligst at bruge den kontaktløse funktion til at foretage din første transaktion; dette er nødvendigt for at aktivere kortchippen.

Hvordan kan jeg indsætte penge på mit kort?

Vælg fanen ”Kort” på ”Hjem”, vælg det kort, du skal fylde op, indtast beløbet og fortællingen, hvis det er nødvendigt, og godkend transaktionen.Transaktionen vil øjeblikkeligt afspejle dit korts saldo.

Hvor kan jeg finde mit korts pinkode?

Du kan altid finde det i kortindstillingerne. Hvis du ønsker at ændre det, bedes du kontakte vores kundeservice på kontrol@nykapital.dk.

Har mit erhvervskort kontaktløs funktion?

Ja, alle erhvervskort understøtter kontaktløs betaling.

Kan jeg betale online med mit erhvervskort?

Ja, du kan betale online med dit erhvervskort. Sørg for, at saldoen på kortet er højere end det beløb, du ønsker at overføre.

Mit kort er ved at udløbe. Hvad skal jeg gøre?

En måned før dit kort udløber, vil du modtage en meddelelse om kortudskiftning. I samme meddelelse vil du blive bedt om at angive din adresse for kortlevering.
Bemærk venligst, at når du modtager dit nye kort, skal du aktivere det via www.nykapital.dk eller via appen.

Kan en virksomhed udstede kort til sine ansatte?

Ja. For detaljer, kontakt venligst vores kundeservice på kontrol@nykapital.dk